понеделник, 26 март 2018 г.

"Парижката Света Богородица" - когато постановката е магия



Епохата на Романтизма символизира ярка емоционалност, разчупването на урбанизацията, противопоставянето на научните догми и стремеж към повече либерализъм и свобода на личностното себеизразяване. Изкуството претърпява метаморфоза, която дематериализира ролята на индустрализацията и възхвалява неподправеноста на природата и историята. Романтизмът дори подсилва въображаемото в реалността, без да изключва традиционното, което ни е формирало.

В този дух се ражда творбата „Парижката Света Богородица“, чийто сюжет обхваща точно Романтизма, който бележи и трагичността в образите на героите на творбата на Виктор Юго. Циганката Есмералда притежава неустоима красота. Екзотична, ефимерна, пленяваща – тя излъчва съблазън за четирима мъже. Един звънар, един архидякон, един поет и един капитан. Това не е произведение за борбата за една жена. Това е една комплексна история за крайностите в човешката природа - за пределите, за осъждането, спасението, любовта, покаянието и пречистването. Наситени с живот и драматизъм, всеки един от персонажите започва и завършва своя житейски цикъл в рамките на творбата, минавайки през различни етапи. Структурата на героите е разслоени, което ги прави сложни, задълбочени и донякъде имагинерни. Загадъчността на всеки един от тях държи в напрежение читателя, а когато те оживеят в постановка на театралната сцена – тогава, вече и като зрители, още по-мултиплицирано съпреживяваме пулсацията на „Парижката Света Богородица“. Една катедрала, попила амплитудите и чувствеността на всеки от героите. Нещо повече – тя е висш топос на грехопадението и катарзиса, на смисловите значения на светското и духовното.


Представлението по романа, което се играе в Театър София, ме остави безмълвен. Изключителна сценография – пренася те в онази епоха. Аз наблюдавах всяко едно движение, потъвах във всяко едно вдишване и издишване на актьорите, прочитах мислите им. Але те все пак ме изненадваха с това, колко безграничен се оказа диапазонът им не просто на талант, а на внушение, което оставиха у нас. Внушение за респектиращата същност на човешките стереотипи. За това, колко силно можем да обичаме и мразим и колко пагубни могат да бъдат нашите усещания и желания понякога. Разбираш, че ние – човеците, съвсем не сме и близо до съвършенството създания. Изтъкани сме от плътта и кръвта на живия живот. Колкото и да се подчиняваме на някаква субординация, тя служи само формално – на закономерностите на Вселената сме подвластни.


Представлението започва със сцената, кой да бъде посочен като победител сред шутовете. Всички са гръмки, забавни, експресивни, силно преувеличени даже като контури и синтез на превъплъщенията си. Сякаш най-изразителен бе образът на Клод Фроло. Той е раздиран от противоречията си, дали да продължава да служи на църковните канони, или да следва страстта си към Есмералда. Той опитва и донякъде успява да използва Квазимодо като изкупителна жертва. Звънарят Квазимодо е осъден и трябва да изтърпи наказание. Само Есмералда се отзовава да му даде вода, което той не забравя като жест. Впоследствие Феб се влюбва в Есмералда, както и тя в него. Прелъстена е, но и обвинена, че го е убила, което я наскърбява. Всичко това е борба за надмощие и за сърцето на циганката между Фроло и самонадеяния Феб. Есмералда е и спасявана, и порицавана. Лишават я от закрила и представителите на нейната етническа група се втурват да я защитават. Квазимодо успява да я предпази от всички изкушения и посегателства, особено от страна на своя духовен водач Клод Фроло, който минава границите на благоприличието. Именно демоничните сцени с църковния служител са изпълнени със сблъсъка на човешки ценности и похотта. Ролята му е извънредно деструктивна. Само любовта на Квазимодо остава безкористна и безпрекословна. Угнетен от невъзможността да покори Есмералда, Фроло я предава на войниците, но Квазимодо го убива. Актьорското майсторство на Калин Врачански спомага за уникалното пресъздаване на уродливото-красивата характерност на Квазимодо и се подсилва дори от известна доза акробатика. А ние всички, стаили дъх, си отдъхваме чак накрая, когато осъзнаваме необратимостта.


Дългът и честта на Квазимодо за мен стоят в основата на сюжета и идейната линия на „Парижката Света Богородица“. Вътрешно красивият човек е истински красивият и стойностен. Уродливият външен вид не е доказателство, че зад маската на нелицеприятното не се крие самоотверженост и нежна душа. Функциите на Квазимодо в очертанията на спецификата му като стереотип се състоят в последователна и чиста любов. Разбираме и че духовното невинаги съжителства с добруването на съвестта в един човек. Осъзнаваме как страстта може да бъде изпепеляваща и да доведе до загуба на разум и фатален край. И най-силното послание – любовта няма измерения и не се подчинява на норми. Когато е искрена – тя надживява времето си, църковната идеология, светските схващания, дори дефинициите и предназначението си. Любовта е сила, светлина, привързаност, грижа, доблест и само най-одухотворените са подготвени за нея и я печелят.



Творчески екип:
постановка,сценична версия и музикална картина Лилия 

Абаджиева
драматизация Димитър Стоянович
сценография и костюми Васил Абаджиев




Участват:




Няма коментари:

Публикуване на коментар